Nederland heeft een dicht autowegennet. Dat hebben we nodig, maar al die wegen versnipperen tegelijk de groene ruimte. Willen we wandelen, fietsen of paardrijden, dan stuiten we steeds vaker op drukke wegen die we niet kunnen of mogen oversteken.
Veiligheid en een vlotte doorstroming van het verkeer zijn vanuit het perspectief van de automobilist belangrijk. De verbetering van het wegenstelsel op nationaal en regionaal niveau leidt echter vaak tot een beperking van de toegankelijkheid voor het langzaam verkeer op lokaal niveau. Dat is voor de wandelaar een slechte zaak. De neveneffecten van het uitbreiden en opwaarderen van het wegenstelsel zijn de opheffing van wegen en paden, barrièrevorming en verhokking van de ruimte, functie- en kwaliteitsverlies van natuur en landschap en afsluiting van routestructuren.
Wandelnet zet zich landelijk, in de provincies en lokaal in om barrierevorming te voorkomen. Bijvoorbeeld door mee te praten over mogelijke oplossingen voor wandelaars, waarbij we goede voorbeelden die elders succesvol zijn toegepast aandragen. Of door een zienwijze in te dienen op een plan waarbij onvoldoende rekening is gehouden met wandelaars.