Nieuwe barrières voor wandelaars voorkomen
Wandelnet zet zich dagelijks in op allerlei vlakken op het gebied van wandelen, want daar komt vaak meer bij kijken dan je denkt! Een veilige en aantrekkelijke infrastructuur is belangrijk om fijn te kunnen wandelen. Maar in een klein dichtbevolkt land als Nederland is dat niet eenvoudig. Naast ‘kleine’ infrastructuur (voor bijvoorbeeld fietsers en wandelaars) hebben we ook een intensief gebruikt netwerk van ‘grote’ infrastructuur (bijvoorbeeld auto en spoorwegen). Er kunnen daarbij barrières ontstaan waar beide netwerken elkaar ‘kruisen’.
Wandelnet zoekt samen met partners daarvoor naar passende oplossingen om (nieuwe) barrières voor wandelaars te voorkomen of zoveel mogelijk te slechten. Het streefbeeld gaat uit van een fijnmazig netwerk van wegen en paden dat geschikt is voor wandelingen vlakbij huis, maar ook voor korte en lange wandeltochten. Helaas zorgen barrieres als autowegen, spoorlijnen of waterlopen er soms voor dat de afstand tussen twee oversteekmogelijkheden te groot wordt. Dan wordt een ommetje helaas een omweg.
Een veelvoorkomend probleem dat vooral speelt rondom het sluiten van de onbewaakte overwegen in Nederland. Het door ProRail opheffen van alle 180 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) in Nederland kan soms tot gevolg hebben dat wandelaars het spoor daar helaas niet meer kunnen oversteken en dus ver moeten omlopen via onaantrekkelijke, onveilige wegen. Bijkomend nadeel is dat de NABO's veelal gevestigd zijn op eeuwenoude cultuurhistorische wandelroutes die de fundering vormen van het wandelnetwerk in Nederland. Cultuurhistorisch routes met veel waarde die zeker niet verloren mogen gaan. Wandelnet maakt zich daarom sterk om voor zoveel mogelijk overwegen een passende oplossing te vinden. In onderstaande kaartje zijn alle NABO's inzichtelijk gemaakt die van invloed waren/zijn op het wandelnetwerk. Per NABO is aangegeven in hoeverre Wandelnet tevreden is over de oplossing.
In totaal telt Nederland maar liefst 83 onbewaakte overwegen die van groot belang zijn voor wandelaars en het wandelnetwerk. In de afgelopen jaren zijn er 39 daarvan inmiddels definitief ‘aangepakt’. Soms is het niet gelukt om goede oplossingen (rood) te realiseren, soms is er wel succes geboekt (groen) in de vorm van een wandeltunnel onder het spoor of het aanbrengen van beveiliging op de overweg. Door middel van onze referentieprojecten probeert Wandelnet al in een vroeg stadium mee te denken over een passende oplossing voor verschillende barrieres, waarbij het belang van de wandelaars ook erkend wordt. De ervaring leert dat wanneer we er maar vroeg genoeg bij zijn, onze input zeker gewaardeerd wordt. De referentieprojecten laten dan ook perfect zien hoe Wandelnet (mee-)werkt aan oplossingen, met oog voor de verschillende omgevingsbelangen. Wandelnet doet dit samen met partners vanuit de 'Adviesgroep Infrastructuur en Recreatie'.
Wandelnet is voorzitter van de Adviesgroep Infrastructuur en Recreatie waar ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform en NOC*NSF onderdeel van zijn. Deze adviesgroep adviseert ProRail en Rijkswaterstaat over het recreatieve belang van verbindingen. Meer weten? Neem eens een kijkje op www.werkenaanwandelen.nl.