Lobby voor Veerpontendeal begint in Gelderland
Geef de voet- en fietsveren in Gelderland meer geld in plaats van minder! Dat is de oproep van de Veerpontencoalitie aan alle politieke partijen die meedoen aan de provinciale statenverkiezingen. Zelfs een essentiële schakel in het Pieterpad dreigt ‘s winters te verdwijnen. De petitie heeft al duizenden ondertekenaars.
Foto: Veerpont Maasbommel-Gouden Ham © John Ruiter
Wandelaars en fietsers die zich inzetten voor kleinere pontverbindingen is geen nieuw fenomeen. De eerste was Meta de Visser. Zij wist in de jaren zeventig de verbinding Slikkerveer-Kinderdijk (Zuid-Holland) te redden. Na haar succesvolle inzamelactie ‘Piek voor de Pont’ gingen overheden overstag en kreeg haar alarm landelijke bekendheid. Zij richtte met anderen de vereniging Vrienden van de Voetveren op. Vanaf toen werden talloze veerverbindingen hersteld of in de vaart genomen, vaak essentiële schakels in wandel- en fietsnetwerken.
Tot de jaren negentig ging het rijk over alle rivierveren. Toen verschoof de verantwoordelijkheid naar provincies en gemeenten. In Gelderland bijvoorbeeld kwam een Verenfonds om tekorten in veerexploitaties aan te vullen. Provincie, gemeenten en anderen vulden een pot van 7 miljoen euro, die nu bijna leeg is.
Grote regionale- en nationale belangen
In 2021 besluit de provincie zich terug te trekken uit het fonds omdat, zeggen bestuurders “veren slechts lokaal relevant zijn”. De Veerpontencoalitie (ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, vereniging Vrienden van de Veerponten, NTFU, TeVoet en Wandelnet) is het daar volstrekt mee oneens.
Voorzitter Eef Meijerman van de vereniging Vrienden van de Veerponten:
“Veren zijn essentiële verbindingen. Ze zorgen voor minder reiskilometers naar werk en school of voorzieningen, mooie wandel- en fietsroutes en meer beweegmogelijkheden. Ook verbinden ponten lokale gemeenschappen met elkaar. Onze inzet op behoud begint in Gelderland, samen met de Veerpontencoalitie. Maar we moeten wat ons betreft naar een herstel van betrokkenheid van het rijk en alle provincies. Met behoud van steun en draagvlak onder oevergemeenten en recreatieschappen. Maak samen een Plan van Aanpak voor een Veerpontendeal: een nationaal akkoord van overheden met de exploitanten en gebruikersgroepen zoals de leden van onze coalitie”.
Veerponten essentieel voor wandelaars
Rivieren worden barrières voor wandelaars wanneer ponten verdwijnen of onbetaalbaar worden. De belangstelling is groot en groeit nog steeds. Zo zette bijvoorbeeld het veer Driel-Oosterbeek in 2022 een record aantal van ruim 100.000 voetgangers en fietsers over.
Frank Hart van Wandelnet:
“Het gemiddeld aantal omrijd-kilometers bij het verdwijnen van een veer is 17 kilometer. Dat is te voet niet te doen. Verdwijnen van veerpontjes leidt tot omwegen. De onveiligheid voor wandelaars neemt toe, de mogelijkheid voor een mooi ommetje vlakbij huis verdwijnt. Een veerpontje maakt een wandelroute extra aantrekkelijk en is voor veel mensen zelfs een hoogtepunt in hun tocht. Onze oproep: wijs in alle provincies de politieke partijen en anderen op de hand-out investeren in wandelen loont: 6 aanbevelingen voor jouw provincie”.
Schakel Pieterpad geblokkeerd
Door een conflict over de hoogte van de gemeentelijke financiële bijdragen is het fameuze veer Millingen-Pannerden tot 1 april uit de vaart genomen. Deze situatie van een wintersluiting dreigt permanent te worden. Voor het aantrekkelijke deeltraject van het Pieterpad, waarin deze pont essentieel is, ontbreekt elk reëel alternatief. De Veerpontencoalitie wil de gemeenten Zevenaar en Berg en Dal de helpende hand bieden op twee manieren. Als noodverband een, tijdelijke, renteloze voorfinanciering van grotere bijdragen door de gemeenten. En daarnaast het aanbod om te zorgen voor een conflictbemiddelaar.
Oproep
Steun de petitie en maak daarnaast in woord of beeld (foto, film) een lofzang over de veren. Zet deze op je favoriete media. Tag in het bericht @provgelderland en sluit af met #ikveeropjou.